"Акумулятор 2011": Під'єднуйся, заряджайся!
Дочекалися! Нарешті 26 серпня у Харкові стартував фестиваль екологічної урбаністики «Акумулятор», що проходив протягом трьох днів. Втілити ідею проведення цього заходу допоміг Гете-Інститут, що також реалізував українського-німецький проект«Вулиці ігор – ігри на вулиці». Метою «Акумулятора» стало за підтримки талановитих музикантів, письменників, художників та фотографів привернути увагу оточуючих до проблем міського розвитку та культурного співіснування, а також тим трансформаціям, що відбуваються в сучасних мегаполісах і так чи інакше чинять свій вплив на життя усього живого. Невипадково обрали і місто, бо Харків є одним з найбільш урбаністичних і промислових міст України, яке уособлює в собі велику кількість архітектурних пам’яток минулої доби та разом з тим екологічно проблемні райони. Години, проведені немалою кількістю відвідувачів заходу, ще надовго залишаться в їхній пам’яті, адже фестиваль вразив усім: починаючи від складових програми і закінчуючи атмосферою місця проведення.
Що ж, почнемо огляд першого дня. Основною базою проведення фестивалю було обрано приміщення харківського Старого Цирку – місце, яке краще за все відтворює епоху минулих століть, бо вже довгий час перебуває без ремонту. На першому та другому поверхах на відвідувачів чекали художні й фотовиставки українських та зарубіжних митців (Стефан Коппелькамм (Німеччина), «4-й Блок», Юрій Ворошилов, Тетяна Давиденко, Євген та Іван Світличні, Костянтин Зоркін, Віталій Кохан, Катя Чорна та Оксана Солоп, Роман Мінін та Антон Самольот), наповнені екологічною тематикою. Деякі з полотен показували, до чого веде ганебна поведінка людей до середовища, в якому вони живуть, застерігали так не робити і всіляко агітували глядачів влучними написами.
Далі за програмою мав відбутися рок-концерт під куполом Цирку за участі таких гуртів, як «Alarm Pressure» та оркестр, «СВІТЕР», «Папа Карло», Сергій Жадан і «Собаки в Космосі», «Оркестр Че», «…и Друг Мой Грузовик». На початку концерту один з організаторів дійства, відомий харківський поет і прозаїк, Сергій Жадан привітав усіх своїм коронним «Добрий вечір, дорогі брати і сестри!» та запросив «Alarm Pressure» з оркестром, які і відкрили вечірній концерт, що тривав до пізнього вечора.
Свій другий день фестиваль, хоч і з запізненням, розпочав з літературних читань. На нього з’їхалися поети і письменники, не лише з України. Серед наших співвітчизників засвітилися Світлана Поваляєва, Павло Коробчук, Дмитро Лазуткін, Олександр Ірванець, Сашко Ушкалов, Олег Коцарев та Ганна Яновська. З Білорусі на фестиваль завітав Андрей Хаданович, з Росії – Ігор Сід, а гучними оплесками зустріли гостя із Польщі – Марціна Цецко, який виконував свої вірші під електронну-музику. Переклад з польської мови транслювався на стіні Цирку, тож кожен з присутніх міг його прочитати. Поезія плавно перейшла у концерт етнічної та електронної музики. На манеж виходили «Ойра», Жадан та Кириченко, Андрій Кириченко + Богатирьов, «Indirect», «Infra Red Army», Алла Загайкевич. У зв’язку з тим, що запланований концерт на сходах на початку вулиці Полтавський шлях було заборонено міськими властями, виступи гуртів «Калєкція-бренд», «Raskarda? orkestar» та «Creamwave» перенесли теж до Цирку.
Третій же, заключний, день фестивалю усі бажаючі могли провести на велосипедах, відвідавши так звану еко-екскурсію по старому місту та промислових зонах Харкова. До літературних читань у потязі дитячої залізниці приєднувалися як досвідчені та відомі поети, що брали учать у читаннях другого дня фестивалю, так і молоді, але вже досить талановиті «майстри слова». Також організаторами було проведено круглий стіл під назвою «Міста, які зникають, міста, які лишаються», відведений саме актуальним проблемам сьогодення, які підтримав «Акумулятор». Завершувала ці три дні фестивального життя Харкова спільна акція «Акумулятора» зі StreetArtFest – другим фестивалем вуличного мистецтва.
Звичайно, будучи на такому заході, важко було відмовитись від спокуси поспілкуватись із кимось з організаторів. Мені вдалося розпитати Сергія Жадана про спільні та відмінні риси «Акумулятора» із українсько-німецьким перфомансом. Сергій зазначив, що він та інші організатори не хотіли повторювати ідею фестивалю один в один, а прагнули запропонувати щось своє, щоб був розвиток подій. «Акумулятор» – це ніби логічне продовження, перенесене на харківську землю і розроблене саме з точки зору на проблеми цього міста. Сергій Жадан покладає надії на те, що знайдеться багато людей, які будуть зацікавлені в тих ідеях, які пропагує «Акумулятор», які він намагається донести, що це матиме якесь продовження і далі розвиватиметься наступними поколіннями.
Дійсно, організатори гарно постарались над проведенням фесту, подібного на Україні, здається, ще не було. Тим паче, екологічні фестивалі мають нарешті стати вагомими культурними проявами не лише в країнах Європи, але й у нас. З огляду на стан нашого повітря, води, зелених насаджень, що постійно винищуються для забудови будинків та відношення самих людей на все це, актуальність «Акумулятора» безперечна. Сподіваюсь, захід стане щорічним і кожного року закликатиме ще більше молодих людей звернути увагу на проблеми злагодженого існування природи та промисловості в одну місті.